Veckobrev

Här hittar du veckobreven. Veckobreven uppdateras varje fredag, och innehåller information om den gångna veckan, samt planering för kommande vecka.

Veckobrev vecka 23
Nu är det sista skolveckan för terminen. Så här ser den veckan ut:

Måndag: Helgdag
Tisdag: Utflykt till Helsingborg och Tropikariet. Medtag matsäck för dagen. Barnen börjar och slutar i vanlig tid.
Onsdag: Småstjärnorna. Vi tittar på bidrag från alla klasser på skolan. Vår klass bidrar med ett dansnummer som framförs av Erica och Erika.
Torsdag: Städdag. Barnen tar hem det som ska tas hem inför sommaren. Skicka gärna med barnen en extra påse, då både regnkläder, gummistövlar m.m. ska tas hem.
Fredag: Skolavslutning. Barnen börjar kl. 09.20. Vi samlas utanför klassrummet. Föräldrar är välkomna att gå direkt till idrottshallen för att ta plats inför avslutningen som hålls där.

Ser fram emot en härlig avslutningsvecka och hoppas på sommarvärme!
Hälsningar
Tove



Veckobrev för vecka 22

Det här är en kort vecka, då barnen är lediga på torsdag och fredag. Under måndagen kommer vi att satsa på att arbeta klart med påbörjade uppgifter i de olika ämnena.

På tisdag är det klasskampen. Barnen behöver ha med sig (eller på sig) idrottskläder. Det är också bra om de har med sig en vattenflaska och en extra frukt. Klassen tävlar tillsammans i olika friidrottsgrenar. Förra året stod vi som segrare, så vi får väl se om vi kan försvara vår titel!

På onsdag åker vi till Lund och genomför vårt regnskogsprojekt. Barnen får gärna vara på skolan lite tidigare den här dagen. Om det finns möjlighet, så gärna redan strax efter 8.00. Vi kommer att behöva ha packat våra saker och begett oss till tåget senast 8.20. Vi hoppas på fint väder och många som är ute och sugna på att bidra till vårt projekt. Säg gärna till släkt och vänner som ha möjlighet att vara på Mårtenstorget i Lund någon gång mellan 09.00 – 11.00, att ta vägarna förbi oss.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: Förhör i engelska
Tisdag: Klasskampen
Onsdag: Vi räddar regnskogen!
Torsdag: Lov
Fredag: Lov

Veckan efter är terminens sista skolvecka, fylld av aktiviteter. Efter helgdagen (måndag 6/6) är det dags för utflykt till Tropikariet i Helsingborg, tisdagen den 7 juni. Barnen behöver ha med sig matsäck.

Ha en bra vecka och en skön långhelg!
Hälsningar
Tove





Veckobrev vecka 21

I So den här veckan fortsätter vi att ta reda på fakta om regnskogen och djurlivet där. Vi ska också göra planscherna som vi ska ha på torget den 1 juni.

I No/teknik gör vi klart en påbörjad uppgift som handlar om design och funktion. Barnen har fått i uppdrag att tillverka en låda för spik. Det är mycket man måste ta hänsyn till. Den ska innehålla spik som har längden 7cm. Barnen måste tänka på att den ska gå att stapla, vara lätt att lasta och frakta, den ska inte innehålla något utrymme som inte utnyttjas och den ska dessutom ha en lockande design! Den fina spiklådan ska även ha ett säljande namn! Barnen jobbar i par med denna uppgift.

I matte får barnen i läxa att träna in de olika enheterna som vi arbetat med de senaste veckorna. Enheterna får barnen hem på ett gult papper och är läxan till fredag. I övrigt arbetar vi med att göra klart matteboken och repetera områden från boken, matteboken ska vara klar onsdagen den 1 juni.

I svenska fortsätter vi att bli engagerade i olika ämnen som tas upp i barnens argumenterande tal. Vi pratar om kroppsspråk, retoriska knep och vassa argument. Barnen får sedan feedback från klassen. Feedbacken måste vara detaljerad, man kan inte bara säga att ”det var bra”, utan måste reflektera över vad som var bra.

På tisdag den här veckan har barnen ”elevens val”. Den dagen har barnen aktiviteter som de valt att delta i. Om ni inte har fått någon speciell information, så är barnen kvar på skolan och deltar i aktiviteter som anordnas här. Barnen jobbar i blandade grupper från klasserna 3-5 på skolan. Jag åker med en grupp som valt ”skogsutflykt” och är därmed inte på skolan under den dagen.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag: Elevens val
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: Matteläxa; repetition av enheterna i vikt, längd och volym.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 20

Den här veckan inleds med spökbollsturnering på måndagen. Barnen behöver antingen komma omklädda eller ha med sig idrottskläder till skolan. En extra frukt och en vattenflaska är också bra att ha med. Barnen är indelade i blandade lag från år 3-5.

I Svenska har barnen skrivit upp sig på en tid för att hålla sitt tal. Jag är riktigt imponerad av vilka krafter för att debattera som finns i klassen. Det ska bli jätteroligt att höra alla bra tal!

I matte kommer barnen den här veckan att ha sista matteläxan i boken, matteläxa nr 24. Matteläxorna därefter kommer att vara repetitionsläxor.

I No kommer vi att spinna vidare på temat teknik, som teknikspanarna inledde förra veckan. Vi kommer att prata om teknik förr, nu och framtid.

På onsdag åker vi till badet i Staffanstorp.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: spökbollsturnering
Tisdag:
Onsdag: Bad
             Engelska
Torsdag: Engelska
Fredag: Matteläxa 24

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 19

Den här veckan inleds med att klassen får besök av Teknikspanarna. Teknikspanarna är en satsning från Teknikföretagen i Sverige, en satsning som riktar sig till elever och lärare i årskurs 4-6. Syftet är att utveckla och stimulera elevernas intresse för teknik.

På onsdag har vi en temadag på skolan om Pakistan. Detta är ett önskemål som internationella rådet har lagt fram. Barnen kommer att gå runt i grupper och få delta i olika övningar.

I matte den här veckan fortsätter vi räkna på volym, som är sista kapitlet i boken. Vi kommer också att fortsätta att repetera uppställningar, så att barnen känner sig säkra på hur man gör uträkningar i de olika räknesätten.

I svenska finslipar vi de argumenterande talen och i slutet av veckan tror jag att vi kommer att få höra några talare i klassen.

Nästa onsdag, den 18 maj åker vi till Staffanstorp och badar.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:Temadag Pakistan
Torsdag: Engläxa är glosor + workbook
Fredag: Matteläxa 23

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove

Veckobrev vecka 18

Den här veckan kommer vi att prata om källkritik. Hur kan det vara att tidningar skriver om samma händelser men ger olika information? Hur kan vi vara säkra på den informationen som vi hittar på Internet verkligen stämmer? Barnen kommer att få göra en övning i att referera en händelse som de får berättat för sig och därefter ska vi se hur mycket deras upplevelse skiljer sig åt!

I Matte fortsätter vi med volym. Barnen kommer att få baka chokladbollar, där de tränar på att mäta upp rätt mängd och även att läsa av ett recept.

I svenska fortsätter vi med de argumenterande talen. Barnen har kommit igång och gjort ett första utkast, nu ska de renskriva, finslipa argumenten och träna på att övertyga sin publik innan de är redo för att framföra talet för klassen.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Tove på fortbildning, klassen har vikarie.
Torsdag:
Fredaag: Matteläxa 22

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove

Veckobrev vecka 17

Den här veckan ska vi i matten fördjupa oss i begreppet volym. Vi ska titta på vilka mått vi har och hur de förhåller sig till varandra. Nästa tisdag, den 3/5, kommer vi att baka chokladbullar, där vi tränar på att mäta upp och läsa av mått i ett recept. Vi har ingen matteläxa den här veckan.

I svenska ska vi börja på ett argumenterande tal. Barnen ska få välja ett ämne att argumentera för. Vi kommer att gå igenom hur man bygger upp en argumenterande text och vad man ska tänka på i sitt tal.

I No repeterar vi och sammanfattar området ellära.

På fredag har vi valborgskul med hela spår C. Barnen kommer att delas in i blandade grupper och få prova på fyra olika stationer: fotbollsworkout, meditation, hjärt och lungräddning och massage.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: Helgdag
Tisdag:
Onsdag: Vi går till biblioteket.
Torsdag: Tove är på utbildning, klassen har vikare.
Fredag: Valborgskul – en heldag med aktiviteter tillsammans med alla barn i spår C

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove




Veckobrev vecka 15

Nu är det sista veckan innan påsk och vi avslutar vårt arbete i religion. På fredag kommer vi att ha en större avslutningsceremoni i ämnet, där barnen kommer att få laga och äta små rätter från världens hörn. Vi kommer att ta en religion i taget och äta något typiskt från den kulturen. Vi bestämde därför oss för att flytta meditationen till nästa fredag, så ingår den också i vår avslutning av arbetsområdet.

I svenska har barnen provat att lägga in sina berättelser på sidan www.voki.com, där man bygger en liten figur som sedan läser upp den text man skrivit. Det är bra för barnen att få höra sin berättelse uppläst av någon annan…och en kul uppgift! Vi ser till att alla hinner blir klara under den här veckan, så att vi efter påsk kan börja prata om hur man skriver en argumenterande text.

I matte har vi repeterat de geometriska figurerna och gått igenom vinklar; spetsiga, trubbiga och räta. Den här veckan ska vi kolla av uppställningar i de olika räknesätten, så att barnen inte har glömt det vi gjort tidigare.

I No avslutar vi vårt arbete om elektricitet.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Engelska
Torsdag: Engelska
Fredag: Matteläxan den här veckan är tal i boken. Barnen kommer att få en individuell läxa i matteboken.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 14

Under vecka 14 och 15 har lärarstudenten Rana praktik i klassen. Hon kommer att följa undervisningen och hålla i en del lektioner.

I svenska har barnen börjat på nya berättelser. Barnen gör ett första utkast som jag läser. Därefter går jag igenom med barnet om vilka saker som är bra med berättelsen och ger tips på vad som kan byggas ut eller förändras. Vi tittar på innehållet, meningsbyggnad och stavning. Barnen har blivit riktigt duktiga på att väva in beskrivningar. En del berättelser innehåller texter som påminner om vackra dikter. Roligt att läsa! Alla berättelser utspelar sig i skogsmiljö på ett eller annat sätt. Barnen har mycket fantasi och berättelserna skiljer sig mycket åt. Vi fortsätter med detta under vecka 14. Barnen kommer även att två och två få ge varandra respons på sina berättelser.

I bild gör vi klart de vackra konstverken. Nästa vecka ska vi börja på ett bildprojekt som är sammanlänkat med matten. Barnen kommer att få inreda ett 12 kvadratmeter (3m•4m) stort rum. Barnen kommer dels att få göra en ritning av rummet, enligt skala. Inredningen kommer barnen att få välja ur olika möbelkataloger, där även priset kommer att räknas ihop. Barnen får 10 000kr att använda till inredning. Det behövde vara en stor summa för att det ska bli lite att räkna med. Här kommer uppfattningen om vad saker och ting kostar in. Vad kostar en säng? En lampa? Matta? Skrivbord? Skrivbordsstol? Resultatet kommer att bli på två sidor. En sida med rummet uppritat och en sida med uppklistrade möbler/inredning, samt en uträkning på vad allt kostat. Till detta behöver vi hjälp med att få ihop möbelkataloger. Det bästa hade varit om alla barn hade en egen katalog, ikea, ilva, m.m. Det går bra med vilken som, bara den innehåller lite möbler som kan passa. Vi skulle behöva dessa kataloger till nästa fredag.

I No tränar vi på att koppla och rita kopplingsschema. Vi gör även klart de elektriska spelen.

I matte fortsätter vi med geometri. Vi ska repetera begreppet omkrets samt de geometriska figurerna.

I So går vi nu in på den sista av de fem stora världsreligionerna, Hinduismen. Vi kommer att börja titta på vad som skiljer Hinduism från Buddhism. På fredag kommer barnen att få prova att meditera. Per har ett stort intresse av just meditation och kommer att hålla i detta pass.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Eng.läxa
Torsdag: Eng.läxa
Fredag: Matteläxa 21
           Ta med en möbelkatalog.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove


Veckobrev vecka 13

I svenska kommer vi den här veckan att titta på de läsprotokoll som barnen gjort i läxa. Vi ska se hur böcker på olika sätt beskriver personer, hur de beskriver miljön och hur en händelse beskrivs. Utifrån det ska barnen få börja skriva en egen berättelse, där barnen ska ta hänsyn till de skrivregler vi gått igenom och samtidigt ta inspiration från böcker för att göra en beskrivande berättelse.

I matte börjar vi alla på kapitel 5, några har redan hunnit börja. Det är ett avsnitt om geometri där vi både praktiskt och teoretiskt kommer att jobba med de olika måtten och enheterna. Läxan den här veckan är läxa 20 + att kunna:

1meter = 10dm = 100cm
1dm = 10cm
1cm = 10 mm

Det är en förutsättning för att barnen ska kunna beräkna geometrin att denna kunskap sitter.

I So har vi pratat om Buddha – Siddharta Gautama. Vi har pratat om livet som buddist och fortsätter med det även denna vecka.

I No har barnen börjat göra ett elektriskt spel. Barnen har kommit fram till vilken idé spelet ska bygga på. Den här veckan handlar det om att koppla rätt, så att spelet fungerar!

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Bibliotek
Torsdag:
Fredag: Matteläxa 20 + geometri (m, dm, cm, mm)

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 12

Den här veckan fortsätter vi med vårt religionsarbete. Vi startar upp arbetet med buddism.

I No fortsätter vi vårt arbete med elektricitet.

I svenska kommer barnen att få börja på en ny berättelse, vi kommer att repetera skrivreglerna för att sen börja med en tankekarta och utveckla en berättelse utifrån det.
Vi fortsätter med läsprotokollet även den här veckan.

På onsdag åker vi till badet.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: Läsläxa
Tisdag: Läsläxa
Onsdag: BAD
       Läsläxa
Torsdag:Läsläxa
Fredag: Matteläxa 19

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove






Veckobrev vecka 11

Den här veckan inleds med utflykt till Lund. Vi åker med tåg redan 8.34, så det är extra viktigt att barnen kommer i tid till skolan. Eftersom vi tänker stanna i Lund under dagen behöver barnen ha med sig matsäck, gärna en liten fika + lunchmatsäck om det är möjligt. Vi kommer att besöka Skissernas museum och arbeta med temat ramar i museets verkstad, därefter går vi till stadsparken.

Vi har avslutat vår temavecka miljö och fortsätter nu med vårt religionsarbete. Vi startar upp arbetet med buddism.

I No fortsätter vi vårt arbete med elektricitet.

I matte tränar vi problemlösning och fortsätter med kort division. Barnen har ingen matteläxa den här veckan.

I svenska kommer vi att prata om hur en illustratör arbetar. Barnen kommer att få träna högläsning ur en bilderbok och låta en kompis fantisera om bilderna till. På fredag har vi bjudit in Ted Johansson som är en av serietecknarna i Bamsetidningen. (I senaste numret av Bamse finns en intervju med honom på insidan av omslaget.)


Att komma ihåg den här veckan är:
Måndag: Utflykt – matsäck
        Läsläxa
Tisdag: studiedag Läsläxa
Onsdag: Engläxa; texten, Läsläxa,
Torsdag: Engläxa; glosor + workbook, Läsläxa
Fredag: Ingen matteläxa. Ta med lässchemat till skolan.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 10

Den här veckan satsar vi lite extra på miljön. Vi kommer att fördjupa oss i miljöfrågor med tre utgångspunkter, människan, djuren och naturen. Barnen har idrott, slöjd och musik som vanligt men i övrigt kan schemat se lite annorlunda ut den här veckan.

I svenska fortsätter vi att fokusera på läsning och recensioner. Barnen har den här veckan läxa i att läsa fyra dagar i veckan, måndag – torsdag. Barnen får ett lässchema som ska fyllas i. Varje dag har också en kort skrivuppgift, som syftar till att öka läsförståelsen. På fredag tar barnen med sig lässchemat, ifyllt, till skolan.

På måndag den 7/3 har kamratstödjarna en heldagsutbildning. Våra representanter är Elias och Erika E.

På tisdag är det fettisdagen. Då tar vi tillfället i akt och bakar semlor!

Nästa måndag, den 14 mars, åker vi till Lund och Skissernas museum. Vi önskar att barnen har med sig matsäck till den här dagen.
Nästa tisdag, den 15 mars är det studiedag.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: Läsläxa.
       kamratstödjarna på utbildning
Tisdag: Läsläxa
Onsdag: Läsläxa
     Engläxa
Torsdag: Läsläxa
       Engläxa
Fredag: Ta med lässchemat till skolan
       Matteläxa 18

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove


Veckobrev vecka 9

Hoppas att ni haft ett skönt lov! Nu fortsätter vi vårt arbete!
 I No arbetar vi med elektricitet. Veckan innan lovet pratade vi om statisk elektricitet. Vi gick ett steg närmre in i atomen och pratade om elektronen. Vi ska den här veckan prata om ström. Vad är ström? Hur fungerar en glödlampa?

I So fortsätter vi med Judendomen. Vi ska titta närmre på hur en Synagoga ser ut.

I matte tränar vi på räkning med kort division. Förra veckans läxa var för många ganska svår. Vi gick igenom alla tal på tavlan i fredags. Många uppgifter handlar nu om att göra beräkningar i flera steg. Det är klurigt. Vi kommer att gå igenom hur man strukturera upp en uppgift för att enklare nå lösningen. I veckans läxa, läxa 17, finns flera uppgifter av den här typen, kanske kräver matteläxan just nu lite mer tid.

I svenska kommer vi den här veckan att få höra de två sista presentationerna. Alla barn har verkligen gjort fina presentationer och lärt sig finesserna med att använda PowerPoint. Vi kommer nu att starta en läsperiod, där barnen kommer att öva sin läshastighet och träna på att recensera böcker på olika sätt. Vecka 10,11 och 12 kommer barnen att ha läsläxa mån-tors. Mer information kommer.

Att komma ihåg den här veckan är:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:  Engelska, se Annas meddelande.
       Vi går till biblioteket
Torsdag: Engelska, glosor och workbook
Fredag: Matteläxa 17

Den 14 mars åker vi till Lund och går på Skissernas museum. Vi hoppas på härligt vårväder och tänker föreslå att barnen har med sig egen matsäck så att vi kan tillbringa dagen i Lund utan att behöva åka hem och passa mattiden. Hör gärna av er om ni inte tycker att det är ok, så ordnar vi det på annat sätt.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 7

Den här veckan har vi många presentationer inbokade. Barnen är jätteduktiga och har gjort fina presentationer som de är stolta över. När ett barn har haft sitt föredrag, får klassen ge positiv feedback. Det är roligt att se hur barnet som står framför klassen skiner upp, ser nöjd ut! Den sköna känslan av lättnad över att man har klarat att hålla sitt föredrag och därpå får motta beröm syns på barnen!
I svenska har barnen fått göra ett läsförståelsetest och ett stavningstest. Resultaten ger jag er så fort jag har fått dem.

I matte har vi tränat på multiplikation med uppställning. Vi har även gått igenom grunderna för kort division. Den här veckan går vi igenom ”kort division med rest”.

I No har vi, som ni kunnat se bilder på, fortsatt med magnetism. Vi har tillverkat en enkel motor (driven av magnetism) och en elektromagnet. Den här veckan börjar vi prata om elektricitet. Vad är elektricitet? Vad är statisk elektricitet? Det ska vi genom experiment ta reda på!

I So fortsätter vi med Judendomen. När man pratar om Judendomen, måste man nämna förintelsen under andra världskriget. Vi har under veckan sett ett program från svt, där en man med judisk tro beskrev sitt sätt att leva, men också hur hans släktingar upplevt förintelsen. Barnen blev väldigt fascinerade och vi ägnade tid åt att berätta stora drag i den tidsperioden. Barnen hade många frågor och funderingar och speciellt intressant blev Anne Franks dagbok, som vi berättade historien om. Vi kommer under den här veckan att återgå till att läsa om judendomen som religion. Vi ska tillverka små tallrikar med traditionell judisk mat och ta reda på vad den symboliserar.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Eng; texten
            Vi går till biblioteket.
Torsdag: Eng; glosor + workbook
Fredag: matteläxa 16

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove








Veckobrev vecka 6

Den här veckan avslutar vi vårt arbete om Islam och påbörjar arbetet om Judendomen. Vi börjar från början och kommer att göra en liten ”Moses i vassen”. När vi pratar om judendomen kommer vi också att nämna förintelsen. Det gör vi genom att läsa två skönlitterära böcker skrivna för yngre barn. De är lagom gripande och lagom informativa. Vi kommer att prata om judendomens högtider och traditioner, men även så småningom prata om den ständiga konflikten i Israel.

I svenska har vi repeterat sammansatta ord. Vi har pratat om ord som det försvinner en bokstav i ”glasstrut” till exempel och ord som man sätter till en bokstav i ”skyddskläder” och ord som det ändras en bokstav i ”vecka + dagar = veckodagar”. Den här veckan gör vi ett test i stavning och ett test i läsförståelse. Resultatet för dessa två test kommer ni få hem när de är rättade.

I matte har vi haft grupparbete med temat ”tid”. Vi har pratat om tidsbegrepp som ”sekel, decennium, och millennium”. Nästa vecka tränar vi på multiplikation med uppställning.

I No kommer vi att göra en liten konstruktion som ska liknas vid en motor som drivs av magnetism. Vi provar även att tillverka en elektromagnet med hjälp av ett batteri.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Eng.läxa
Torsdag: Eng.läxa
Fredag: Matteläxa läxa 15 i matteboken

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 5

I svenska ska vi den här veckan prata om sammansatta ord. Bredvid detta arbete fortsätter barnen på sin presentation. Kanske kan vi i slutet av veckan få höra ett föredrag! Barnen har verkligen valt olika ämnen att presentera, men det gör föredragen mer spännande och barnen mer intresserade när ämnesvalet är fritt.

I No kommer vi att prata om elektriska magneter. Vad används de till? Hur fungerar en elektrisk magnet?

I So ska vi göra lerfigurer. Vi har pratat om hur de olika religionerna ofta börjar med skaparberättelsen, där gud av lera gjorde Adam och Eva. Barnen ska få en klump lera och göra sina egna ”Adam och Eva – figurer”. Leran som vi använder är rödlera och kommer att brännas för att få extra hållbarhet.

I matte går vi igenom multiplikation i flera steg. Den här veckans läxa är att repetera uppställningar i addition och subtraktion. Barnen får en stencil med uppställningar.

Den här veckan står det på tavlan:
Måndag:
Tisdag: Föräldramöte 18.30 i klassrummet. Välkomna!
Onsdag: Eng; texten kap.13 i Champion
Torsdag: Eng; glosor + workbook
Fredag: Matteläxa – stencil

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 4

Under veckan som gått har vi startat vårt arbete om Islam. Barnen har gjort fina böcker som vi kommer att fylla med uppgifter och arbeten om de olika världsreligionerna. Den här veckan kommer vi att prata om Islams ”fem pelare”.

I No startar vi vårt arbete om magnetism. Det var planerat till veckan som gått, men eftersom så många var sjuka i klassen, sparade vi det till den här veckan.

I Svenska fortsätter vi med skrivandet på föredraget som barnen arbetar med. Vi har gått igenom PowerPoint och de barn som var här under måndagen fick träna sig på att göra en presentation. Vi kommer att repetera detta under den här veckan.

I matte har vi gått igenom början på kapitel 4, multiplikation med 10, 100 och 1000 och det är även det som veckans läxa handlar om. Veckans matteläxa är på en stencil, då ”matteläxan” i boken innehåller moment som barnen inte räknat än.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: BAD – ta med badkläder och gärna en extra frukt, vi äter senare den
            här dagen.
            Eng: texten kap 12 i Champion
Torsdag: Eng: glosor + workbook
Fredag: Matteläxa – stencil

Den 1 februari är det föräldramöte i klassrummet kl.18.30. Välkomna!

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove



Veckobrev vecka 3

Under veckan som gått har vi diskuterat frågor som ”Vad är en religion? Varför har vi religioner? Kan man se på en person vilken religion personen tillhör? Vi har med andra ord inlett vårt arbete om världsreligioner. Vi kommer att börja med att arbeta och prata om Islam.

I svenska har barnen valt ämne för sitt föredrag och börjat skriva på detta. En del barn har valt att göra sin presentation i PowerPoint, vi går igenom det programmet på datorn, så kan barnen välja att använda det eller inte.

I matte har vi haft gruppövningar, där vi repeterat diagram på olika sätt. Det var fem övningskort som grupperna skulle gå igenom och därefter har vi fortsatt att arbeta i boken. Vi fortsätter även att träna multiplikationstabellerna, träna gärna hemma också. Matteläxan den här veckan är repetition av tidsbegrepp och klockan, som vi arbetade med innan jul.

Den här veckan startar vi rastgrupperna, som vi kommer att ha tisdagar och fredagar.

Under vecka 6 och 7 gör alla fyror i kommunen ett test i svenska. Det består av ett läsförståelsetest och ett stavningstest. Ibland kan det vara svårt efter ledighet att komma in i läsningen igen, men det är viktigt att barnen fortsätter att läsa mycket för att behålla sitt lästempo.

Onsdagen den 26 januari åker vi till badet.

På tavlan den här veckan står det:
Måndag: Glöm inte att ta med inneskor
Tisdag:
Onsdag: Eng.läxa: Anna skickar mail
Torsdag: Eng.läxa: Se Annas mail
Fredag: Matteläxa; en stencil med repetition av ”tid”.

Ha en bra vecka!
Hälsningar
Tove
I svenska kommer vi att prata om hur en illustratör arbetar. Barnen kommer att få träna högläsning ur en bilderbok och låta en kompis fantisera om bilderna till. På fredag har vi bjudit in Ted Johansson som är en av serietecknarna i Bamsetidningen. (I senaste numret av Bamse finns en intervju med honom på insidan av omslaget.) Ted har även gjort illustrationer i en del barnböcker.